onsdag 5 september 2007

Hat föder Hat! Ang. föregående inlägg.

Vad kan jag säga.
Kalle jävla Isokallio hatar tydligen finlandssvenskar. Hans hat, föder hat i mig, gentemot honom och hans små rädda vänner som delar hans åsikter.
Det är ju inte så att vi, de svenskspråkiga, invaderat Finland på 18-1900 talet och knuffat undan finnarna.

Som finlandssvensk (mina upplevelser)
(alltså jag är finlandssvenk om det nu undgått nån, är född i sverige, men har gått skola i finland, bott ungefär 11 år i finland (av mina 28))
  • Får du all reklam på finska. Tänk vad skönt det var att flytta tillbaks till Svea och börja kunna läsa reklamen och gratistidningarna, tänk vad patetiskt att man uppskattar att kunna läsa Elloskatalogen och förstå allt.
  • Har du inte många TV-kanaler. Visserligen kan man se vissa av Sveriges kanaler. Där jag bodde såg vi 1:an 2:an och 4. Sen när jag flyttade för att gå skola på annan ort såg jag Alla Svenska kanaler. 1-2-3-4-5 och som det hette då Ztv, gissa om man var i himmelriket.
  • Hamnar du på akuten ska du ha en väldans tur om din läkare/sjuksköterska/personal och du kan föra en obehindrad konversation.
  • Lika så hos tandläkaren, här kan man förvisso vid tillfället när besöket bokas be om en svenskspråkig Tandis.
  • Jag fick min bil sönderslagen av en Finne som hatade finlandssvenskar.
  • Att ringa försäkringskassan/CSN/Polis/Skattemyndigheten/Post eller vad det nu kan vara, så är chansen 1¨på 100 att du får tag i någon som pratar svenska.
  • Kan du inte flytande finska försämras förståss dina jobb och pluggmöjligheter.
  • När man handlar i butik och kanske behöver fråga nåt om nån vara, har jag vid ett flertal tillfällen fått svaret, jag inte prata svenska du handla annat ställe jag inte hjälpa.

Och nu kommer jag inte på flera saker för min hjärna är ett Vakum, febern ger sig inte, och efter varenda nysing känns som att det fanns lite mindre hjärna kvar. Återkommer till detta inlägg senare.....

Inga kommentarer: