fredag 7 december 2007

Dagar som gått

6 december Finlands Självständighetsdag.
Alla i Finland är förstås lediga.
Jag läste någonstans att förut så sa man i Finland;
"Nu tystnar vi inför självständighetsfirandet".

Jag minns det från min bardom också. Firandet skedde i stillhet, man skulle tänka på alla de som gett sitt liv för ett Fritt Finland. Svårmod och vemod. Inget tjo och tjim som Norrmännens 17:nde maj.
Nu tycks finnarna ha tinat litegran, och firade i år med lite mer pompa och ståt!
Det är väll på tiden. Man kan ju ha festligt utan att för den sakens skull glömma bort allt det elände, död, hunger och kris som det finska folket utsattes för. Jag kan tänka mig att den äldre generationen tycker att det inte är respektfullt att höja champagneglasen och att serpentinerna inte passar ihop med denna dag. Personligen tycker jag att det är självklart vi ska FIRA denna dag. Ta efter Norrmännen. Gör det till ett Folketsfest. En Gemenskap där alla glädjs och firar att vi inte är fångar i ett RysslandsVälde.

Tack Morfar och alla andra som kämpade för Finland!

Inga kommentarer: