torsdag 26 februari 2009

Dagens Middag

(På bilden är zucchiniskivorna väldigt tjocka, sådär tjocka var inte mina, inte på lång väg.)






Det blev middag trots bilden i förra inlägget, blev förstås en snabbtur på Ica, skulle passa på och även hämta ut ett paket, böcker från cdon.com, men kön till postutlämning var så lång så jag gick därifrån i protest. Minns inte att man behövde köa till Gamla Posten. *suck*



Dagens middag blev en zucchinilasagne.

Mycket mycket lyckat må jag säga.

Fick tipset av min vapendragare Erika, tusen tack Erika! :)

Eftersom jag är Allkonstnär vill jag ju inte följa några recept, utan själv skapa en vacker smakrik tavla, men för er som vill få en smakupplevelse A la Sarah gör såhär;



Köpte 2 stycken zucchinis.

Sköljde dem & kapade av ändarna

Skalade bort det gröna skalet med osthyveln, lätta lätta tag o drag ska det vara.

Sen klöv jag dem i mitten, alltså efter långsidan, och sedan halverade jag dessa.

Sen så tar man lilla osthyveln igen och trycker på lite gran så man får lagom tjocka skivor.

Lägg ut en (ren) kökshandduk som du strör salt över, placera sedan skivorna på handduken, detta för att vattnet i zucchinin ska avdunsta.



Medans zucchinin ligger o vilar på kökshandduken;



Bryn köttfärs i lite becel.

Kryddor jag använde var, salt, svarpeppar, chillipulver, paprikapulver och grillkrydda.

När köttfärsen är färdigbrynt hällde jag över en färdigköpt "finkrossade tomater med vitlök", spädde ut med 1 dl vatten och 1 1/2 dl 4% matlagningsgrädde. Rör om o låt det puttra på litegran.



Smörj en ugnsform, ugnen på 225 grader.

Börja med zucchini och varva med köttfärsen.

Översta lagret köttfärs, sen på med mager matlagninsost, riven. Och ringla över lite grädde. Sen in i ugnen och vänta.... :)



Smaklig måltid! Gi och mumsig som bara den! :)
















Inga kommentarer: